مجله شیبا صنعت

جستجو برای : خانه >> مجله شیبا صنعت >> دانستنیها >> الکتروموتور خانگی + کاربرد آن

الکتروموتور خانگی + کاربرد آن

کاربرد الکتروموتور خانگی

الکتروموتور خانگی

انواع الکتروموتور خانگی

الکتروموتور خانگی مدل های مختلفی دارد . الکتروموتورها به طور کلی به دو دسته الکتروموتور جریان متناوب (DC و یا باتری) و جریان مستقیم (AC و یا برق شهری) تقسیم می‌شوند. لوازم خانگی به دلیل استفاده از جریان متناوب برق اغلب در این دسته قرار می‌گیرند. الکتروموتورهای DC و AC هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

الکتروموتورهای DC معمولاً برای کاربردهایی که نیاز به کنترل دقیق سرعت و گشتاور دارند، مانند ابزارهای صنعتی، استفاده می‌شوند. الکتروموتورهای AC معمولاً برای کاربردهایی که نیاز به قدرت و کارایی بالا دارند، مانند وسایل نقلیه الکتریکی، استفاده می‌شوند.

از طرف دیگر نیز الکتروموتورها بر اساس توان مصرفی به دو دسته الکتروموتور تک فاز و سه فاز تقسیم می‌شوند که در این دسته بندی هم الکتروموتور خانگی به دلیل مصرف پایین تر، در دسته الکتروموتورهای تک فاز قرار می‌گیرد. بنابراین تمامی الکتروموتورهای خانگی از نوع جریان متناوب تک فاز هستند.

از طرف دیگر الکتروموتور خانگی در کنار لوازم خانگی کوچک که مصارف کمتری دارند در دو وظیفه مهم سرمایش و گرمایش نقش بسیار پر رنگی دارند و به همین دلیل به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • الکتروموتور کولری
  • الکتروموتور مشعلی

الکتروموتور کولری

اولین و ساده ترین آن وجود کولر آبی است که پمپ آب و بادبزن کولر هر دو از یک الکتروموتور تکفاز بهره می‌برند. الکتروموتور کولری همانطور که از نامش مشخص است برای استفاده در سیستم‌های سرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اصل وظیفه اصلی این الکتروموتورها به جریان انداختن سیستم سرمایشی کولرها و همچنین یخچال‌ها است. الکتروموتور کولری با به جریان انداختن گاز داخل کمپرسور موجب شروع سیستم سرمایشی می‌شود. این نوع الکتروموتورها خود به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. الکتروموتور کولری معمولی : این مدل الکتروموتور در کولرهای پنجره ای معمولی و یخچال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای استاندارد های ضد آب نمی‌باشد. از این مدل الکتروموتور کولری برای مصارف داخل ساختمانی استفاده می‌شود.
  2. الکتروموتور کولری ضد آب : این نوع الکتروموتور برای فضاهای بیرون ساختمان که معمولا سر پناه مناسبی برای الکتروموتور وجود ندارد به کار می‌رود. معمولا از الکتروموتور کولری ضد آب برای کولرهای اسپیلت که در بیرون ساختمان نصب می‌شوند و ممکن است در معرض باران و گرد و غبار قرار بگیرند استفاده می‌شود. این الکتروموتورها بسته به نوع خود از استاندارد های مختلف IP که مخصوص مقاومت در مقابل گرد و غبار است، بهره مند هستند.

الکتروموتور مشعلی

این نوع الکتروموتورها برای وسایل گرماساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از الکتروموتور برای به ایجاد استارت اولیه مشعل و نگه داشتن شعله آن استفاده می‌شود. الکتروموتور مشعلی خود بر اساس نوع سوخت مصرفی به دسته های مختلفی تقسیم می‌شود:

  1. الکتروموتور مشعلی گازوئیلی : این نوع الکتروموتورها قدیمی بوده و برای مشعل هایی که از سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند کاربرد دارند. با توجه به کم شدن استفاده از این مشعل ها استفاده از این مدل الکتروموتور نیز کاهش یافته است.
  2. الکتروموتور مشعلی گازی : این مدل الکتروموتور مشعلی یکی از پر مصرف ترین مدل ها است و برای مشعل های گازی کاربردی هستند.
  3. الکتروموتور مشعلی برقی : با زیاد شدن مشعل ها و پکیج های برقی استفاده از این نوع الکتروموتور مشعلی نیز روز به روز در حال افزایش است.

کاربردهای خانگی و روزمره الکتروموتور

کاربرد الکتروموتور در لوازم خانگی

از موتورهای الکتریکی به صورت گسترده در لوازم خانگی استفاده می‌شود به طوری که بسیاری از این تجهیزات که به صورت روزمره از آن استفاده می‌کنیم از موتور الکتریکی بهره‌ می‌برند. پمپ آب، فن کولر، ماشین لباسشویی و غیره از مهم‌ترین وسایل و لوازم خانگی محسوب می‌شوند که به یکی از انواع الکتروموتور مجهز شده‌اند.

چرخاندن گاز در لوله‌های انواع یخچال و فریز خانگی، از دیگر موارد کاربرد الکتروموتور محسوب می‌شود. در پمپ صنعتی آب که وظیفه پمپاژ آب به داخل لوله‌ها، چرخش آب گرم در پکیج‌ها و سیستم‌های گرمایشی مختلف، چرخش آب در شوفاژ، پمپ شناور به منظور تخلیه آب چاه و پمپ کف‌کش استخر از دیگر مواردی هستند که می‌توان برای کاربرد موتورهای الکتریکی نام برد. ساعت دیواری، هواکش سرویس بهداشتی و ماشین ظرفشویی نیز به نوعی از الکتروموتور مجهز شده‌اند.

بنابراین الکتروموتور خانگی با توجه به مدل های مختلفی که دارد تقریبا در تمامی قسمت های خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موتور های الکتریکی به نوعی عنصر اصلی و مهم خانه هستند و در صورت قطع برق و یا خرابی، به طور قطع موجب اختلال در امور روزمره ما می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی مدل های الکتروموتور خانگی خواهیم پرداخت:

  • الکتروموتورهایی که در آشپزخانه استفاده می‌شوند و شامل دستگاه ظرفشویی، آسیاب، غذا ساز و وسایل برقی دیگر می‌شوند.
  • الکتروموتورهای موجود در حمام و سرویس بهداشتی که شامل تمامی هواکش های موجود و همچنین سشوار می‌شوند.
  • الکتروموتورهایی که در دیگر وسایل منزل همانند لباسشویی و یا جاروبرقی به کار رفته اند و از مدل های قدرتمند الکتروموتورهای خانگی نیز هستند.
  • الکتروموتورهای به کار رفته در سیستم های سرمایشی و گرمایشی منزل که شامل مدل هایی از الکتروموتور کولری و الکتروموتور مشعلی می‌شوند.
  • الکتروموتورهای موجود در وسایل کوچک برقی و همچنین اسباب بازی هایی که ممکن است از برق و یا باتری استفاده کنند.
  • بعضی دیگر از الکتروموتورها نیز وجود دارند که به طور مستقیم از وجود آن آگاه نیستیم برای مثال در کامپیوترها نیز از الکتروموتور برای فن های خنک کننده و یا هارد دستگاه استفاده شده است.

کاربرد الکتروموتور در صنعت ساختمان

صنایع ساختمانی یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی هستند که از الکتروموتور در آن استفاده می‌شود. این موتورها از زمان شروع فرایند ساخت تا زمان بهره‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. بالابرهای ساختمانی، پمپ‌های ویبره بتن، آسانسورها و درب‌های ریموتی، فرزهای سبک و سنگین، انواع دریل برقی، چکش‌های برقی و… از مهم‌ترین موارد کاربرد الکتروموتور در صنایع ساختمان به حساب می‌‌آید.

همانطور که گفتیم، الکتروموتور مشعل در سیستم گرمایشی خانگی  و الکتروموتور کولری در سیستم سرمایش خانگی نیز یکی دیگر از کاربرد الکتروموتور در مصارف خانگی است. برای پمپ های تامین فشار آب ، پمپ شناور برای تخلیه آب چاه های خانگی و پمپ های کفکش استخری، الکتروموتور بکار می رود.

کاربرد الکتروموتور در اسباب بازی کودکان

یکی از مهم‌ترین موارد کاربرد موتورهای الکتریکی مربوط به اسباب‌بازی کودکان است، از الکتروموتور در انواع اسباب بازی‌های رباتی، ماشین‌های شارژی و کنترلی به صورت گسترده استفاده می‌شود. شهر بازی‌ها یکی از مکان‌هایی هستند که به طور گسترده از الکتروموتور استفاده می‌کنند. کشتی‌های پرنده، سینماهای چندبعدی و دیگر وسایل موجود در شهربازی ها، برای حرکت به موتورهای الکتریکی نیاز دارند. اسکوترهای برقی و همچنین موتورهای شارژی از دیگر دستگاه‌هایی هستند که از الکتروموتور استفاده می‌کنند. به طور کلی در هر اسباب بازی و شهرهای بازی، اگرحرکتی نیاز داشته باشیم، باید از یک الکتروموتور بهره ببریم و نیازمند وجود آن هستیم.

کاربرد الکتروموتور در خودرو

از صنایع خودروسازی می‌توان به عنوان یکی از اصلی‌ترین موارد کاربرد انواع موتور الکتریکی نام برد. از این موتورها در قسمت‌های مختلف خودرو استفاده می‌شود. نمونه مشخص و مهم استفاده از این موتورها در انواع خودرو، سیستم برف پاک‌کن است، که در تمامی خودروها از قدیمی تا پیشرفته تیغه برف پاک‌کن را یک الکتروموتور DC به حرکت وا می دارد.

خرید الکتروموتور

برای خرید الکتروموتور، ابتدا باید نیاز کاربردی خود را مشخص کنید. برای این کار، باید عواملی مانند سرعت، گشتاور، جنس، نحوه خنک سازی، درجه حفاظت و عایق بندی، براشلس، نحوه راه اندازی و کنترل سرعت و جهات چرخش را در نظر بگیرید. سپس باید قدرت مناسب را برای الکتروموتور صنعتی خود انتخاب کنید. قدرت الکتروموتور بیانگر میزان انرژی الکتریکی است که موتور در واحد زمان مصرف می‌کند و به وات یا کیلووات اندازه‌گیری می‌شود.

خرید الکتروموتور بر اساس قدرت

برای خرید الکتروموتور بر اساس قدرت، باید به چند نکته توجه کنید:

  1. قدرت یا توان الکتروموتور بیانگر میزان انرژی الکتریکی است که موتور در واحد زمان مصرف می‌کند و به وات یا کیلووات اندازه‌گیری می‌شود.
  2. قدرت الکتروموتور باید با نیاز کاربردی و تجهیز مصرف کننده سازگار باشد.
  3. اگر قدرت الکتروموتور کم باشد، ممکن است موتور نتواند گشتاور لازم را تولید کند و در نتیجه عملکرد ضعیف داشته باشد.
  4. اگر قدرت الکتروموتور صنعتی زیاد باشد، ممکن است موتور بیش از حد گرم شود و عمر آن کاهش یابد.

خرید الکتروموتور بر اساس اندازه فریم

اندازه فریم یکی از مشخصات مهم الکتروموتور است که باید با توجه به نوع کاربرد و بار مورد نظر انتخاب شود. اندازه فریم در حقیقت فاصله مرکز شافت خروجی الکتروموتور تا زیر پایه است. این فاصله با یک عدد دو رقمی نشان داده می‌شود که به میلی‌متر است.
برای خرید الکتروموتور بر اساس اندازه فریم، باید به این نکته توجه کرد که، هرچه قدرت و سرعت الکتروموتور بالاتر باشد، نیاز به فریم بزرگ‌تر دارد. و همینطور بستگی به جایگاه و جهت نصب الکتروموتور هم دارد. بعضی از الکتروموتور ها را می توان به صورت عمودی، افقی، جانبی یا زیر سطح نصب کرد. همچنین بسته به شرایط محیط کار، مثل دما، رطوبت، گرد و غبار، لغزندگی و … ممکن است نیاز به فریم و قاب مقاوم و محافظ باشد.

سخن آخر

همانطور که گفتیم در بسیاری از مصارف خانگی به منظور عملکرد بهتر دستگاه‌ها نیاز است که انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی تبدیل شده و قسمت‌های مختلف دستگاه به حرکت درآید. برای این منظور از انواع الکتروموتور استفاده می‌شود که از طریق میدان مغناطیسی حاصل از جریان الکتریکی می‌تواند انرژی مکانیکی لازم برای حرکت دستگاه‌ها را تأمین کند. همین امر باعث شده که کاربرد الکتروموتور در صنایع و خرید الکتروموتور بسیار گسترده باشد. برای راهنمایی و مشاوره تخصصی جهت انتخاب و خرید الکتروموتور برای تجهیزات خود، می‌توانید با مشاوران مجموعه شیبا صنعت تماس حاصل بفرمایید.

برای هر چه بهتر شدن شیبا صنعت در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.
[آمار کل: 1 میانگین: 5]
نوشته قبلی

انتخاب الکتروموتور برای پمپ

نوشته بعدی

گیربکس صنعتی چیست؟ | انواع و کاربرد آن

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری

تماس تلفنی