مجله شیبا صنعت

جستجو برای : خانه >> مجله شیبا صنعت >> راهنمای خرید >> راهنمای انتخاب گیربکس

راهنمای انتخاب گیربکس

راهنمای انتخاب گیربکس

برای کسانی که در حوزه صنعت فعالیت دارند راهنمای انتخاب گیربکس بسیار مهم است چون همیشه با یک سری سوالات سرو کار دارند مثل سرعت و توان رودی یا شرایط استفاده آن و نحوه نصب و جهت گیربکس ، پس ما در این مطلب به مواردی که متقاضیان عزیز را در جهت راهنمای انتخاب و خرید گیربکس کمک کند ،می پردازیم.ابتدا باید بدانیم گیربکس چیست ؟ به زبان ساده ، گیربکس یا جعبه دنده یکی از ابزارهایی است که میان موتور الکتریکی و مصرف کننده مثل بالابر ها قرار می گیرد تا قدرت لازم را انتقال دهد و سیستم ما را به حرکت دربیاورد.

وظیفه اصلی گیربکس ایجاد تغییر در سرعت دوران و گشتاور مورد نیاز جهت استفاده در بخش های مختلف صنعتی است به عبارت دیگر یک گیربکس یا همان جعبه دنده، بعد از موتور در مسیر وسایل صنعتی قرار می گیرند و می توان با کم و زیاد کردن نسبت توسط مکانیزم داخل گیربکس، گشتاور مورد نیاز دستگاه را بدست آورد.بنابراین انواع گیربکس با نسبت های مختلف در بازار عرضه می شود تا بتوان نیاز یک خط تولید و یا وسایل صنعتی را برطرف کرد .در ادامه به بررسی انواع گیربکس می پردازیم ، چراکه هر نوع از آنها با توجه به کاربرد و عملکرد و ویژگیها و ساختارشان متفاوت هستند و در موارد مختلف کاربرد دارند ، پس با ما همراه شوید.

گیربکس هالوشافت پایه دار

انواع گیربکس

گیربکس های صنعتی انواع مختلفی دارند و در بازار به نام های گوناگونی شناخته می شوند که برخی از مهمترین و پرکاربردترین آنها را توضیح می دهیم:

گیربکس حلزونی (Worm Gearbox)

متداول ترین و پر کاربرد ترین نوع گیربکس در صنعت ،این نوع از گیربکس است. چرا که گیربکس صنعتی حلزونی از لحاظ مصرف انرژی و هزینه بسیار بهینه هستند. همچنین دارای اندازه ی کوچکی نسبت سایر گیربکس های صنعتی هستند. این نوع از گیربکس ها متشکل از یک ماردون فولادی که سخت کاری پیوسته شده و سنگ خورده است و یک چرخ دنده حلزونی از جنس غالبا برنز ریخته گری شده است. گیربکس حلزونی حرکت خود را از این دو قطعه تامین می کند. در گیربکس های حلزونی به دلیل ساختار و زاویه خروجی آن ها دارای کاربردهای مختلفی هستند .

به دلیل کارکرد نرم در سیستم های بالابر و همچنین آسانسور ها که نیاز به ایجاد گشتاور و راه اندازی نرم است، کاربرد فراوانی دارند. همچنین این گیربکس ها در سیستم های انتقال های کوچک کاربرد فراوان دارند. از دیگر موارد مهم در گیربکس حلزونی، عدم برگشت پذیری در نسبت های تبدیل بالای 30 است. از دیگر مزایای این گیربکس ها قابلیت نصب در هشت حالت متفاوت می باشد که باعث استفاده راحت این گیربکس ها گردیده است.

این گیربکس ها اگر به صورت ترکیبی استفاده نشوند دارای گشتاورخروجی تا 3000 نیوتون متر می باشند و از نسبت تبدیل 1 به 7 تا 1 به 100 به طور روتین پشتیبانی میکنند.راندمان این گیربکس ها گاهی به 70 درصد هم میرسد. شما می توانید با مشاهده محصولات گیربکس حلزونی از انواع نسبت های آن مطلع شوید و راهنمای انتخاب خوبی را داشته باشید.

گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم (Helical Gearbox)

گیربکس صنعتی هلیکال که نوعی از گیربکس شافت مستقیم هستند، چیزی مابین طراحی حلزونی و خورشیدی هستند اما با این تفاوت که مانند گیربکس خورشیدی بهترین عملکرد را در تحمل شوک های بالا و همچنین بار های روی شفت ورودی دارند.انتخاب این گیربکس ها در مواردی که دستگاه قرار است زمان طولانی در طول هفته کار کند بهترین گزینه است.

گیربکس های هلیکال شامل تعدادی چرخ دنده هستند که دارای ساختار مارپیچ یا هلیکال می باشند و به همین دلیل به این نام معرفی می شوند. این نوع چرخ دنده ها از دسته چرخ دنده های ساده هستند ولی با امتداد پروفیل مورب نسبت به امتداد شفت می باشند. انتقال نیرو در این نوع جعبه دنده ها با توجه به ساختار چرخ دنده های آن ها (هلیکال) با حرکت یک نقطه در امتداد سطح دنده انجام می شود.

این گیربکس ها به علت کاهش صدا و درگیری نرم چرخ دنده ها در سیستم های انتقال نیرو به کار می روند و می توانند در دورها و توان های بالاتری نسبت به دنده های ساده استفاده شوند.این نوع چرخ دنده های دارای طول عمر بالا و کارکرد روان تری هستند.در نتیجه گیربکس هلیکال کمترین میزان سر و صدا و در صورت روغنکاری مرتب بسیار روان کار میکند. اساس کار این نوع گیربکس ها بدین شکل می باشد که با کاهش دور باعث افزایش گشتاور در قسمت خروجی می شوند. این گیربکس بر اساس نوع طراحی در ابعاد متوسط قرار می گیرد و معمولا به الکتروموتور هایی با توان بین 0.35 تا 55 کیلووات کوپل می شوند.

اساس کار این نوع گیربکس ها بدین شکل می باشد که با کاهش دور باعث افزایش گشتاور در قسمت خروجی می شوند.این گیربکس را بر اساس نحوه اتصال می توان به سه بخش پایه دار، فلنچ دار و یا ارائه با هر دو تقسیم بندی کرد.از لحاظ قیمت نیز این گیربکس ها چیزی ما بین گیربکس خورشیدی و گیربکس حلزونی هستند.در مجموعه شیبا صنعت این نوع گیربکس ها در هرسه حالت عرضه می شود.برای راهنمای انتخاب گیربکس می توانید ازطریق مشاهده و مقایسه محصولات هم اقدام کنید.

گیربکس آویز (Parallel Shaft Gearbox)

گیربکس های آویز به دلیل قابلیت چند محور بودن توانایی ایجاد نسبت های تبدیل بالایی را دارند که به موازات این مسئله قابلیت ایجاد گشتاورهای بالایی را نیز دارند و در مواردی که نیاز به گشتاور های بالا و کارکرد به صورت دائم کار می باشد، همانند دستگاه های میکسر و یا سیستم های محرک خطی در جرثقیل های سقفی چند کاره انتخاب بسیار عالی است .

گیربکس های آویز همانند گیربکس های هلیکال ساختار چرخ دنده هایی با امتداد پروفیل مورب نسبت به امتداد شفت دارند تنها تفاوتشان در این است که دارای ساختار چند محوری به صورت موازی می باشند. همچنین این نوع از جعبه دنده ها به دلیل حجم بالایی از روغن به صورت دائمی دارای ظرفیت حرارتی بالایی نسبت به سایر جعبه دنده های هلیکال هستند که در این امر خود باعث بالا رفتن عمر کارکرد گیربکس و عدم تخریب زود هنگام دنده ها می شود.

گیربکس کرانویل پینیون (Crown Wheel Pinion Gearbox)

گیربکس های کرانویل تشکیل شده است از تعدادی چرخ دنده هلیکال و دو چرخ دنده که قابلیت انتقال گشتاور در زاویه 90 درجه را ایجاد می کنند. به منظور انتقال نیرو در محورهای عمودی و غیر عمودی و متغیر نیاز به سیستم درگیری دنده ها در دو سطح مورب بوده که توسط چرخ دنده های مخروطی مارپیچ تامین می گردد.

درگیری پروفیل دنده های مخروطی مارپیچ به صورت همزمان بوده و عملکرد نرمی نسبت به دنده های مخروطی ساده دارند و می توانند گشتاورهای بالاتری را بدون ضربه و صدا به نرمی انتقال دهند.

چرخ دنده های کارنویل این گیربکس صنعتی نسبت به سایر چرخ دنده ها کمی عریض تر هستند که با نام چرخ دنده مخروطی نیز شناخته می شوند.طراحی چرخ دنده های گیربکس کرانویل پینیون به صورت نود درجه و قائم روی یکدیگر است که باعث می شود خیلی روان با یکدیگر درگیر شوند.دلیل بی سر و صدا بودن این گیربکس همین طراحی چرخ دنده های آن می باشد که گاهی اوقات با چرخ دنده های حلزونی نیز ترکیب می شوند.

گیربکس صنعتی (Industrial Gearbox)

نوعی از گیربکس هلیکالی با توان گشتاور بسیار بالا، گیربکس های صنعتی می باشند. این گیربکس ها از نظر ظاهر و کارایی به تک محور، چند محور، قورباغه ای، شتری، روسی و زد (Z) تقسیم می شود. معمولاً این نوع بر اساس وزن ارائه می شود و حداقل وزن آن 400 کیلوگرم است.

گیربکس صنعتی بنا به سفارش مصرف کننده و به صورت تک و یا کوپل شده با موتور که همان موتور گیربکس یا الکتروگیربکس می باشد تولید می گردد.گیربکس های قورباغه ای هم از پرکاربردترین و مناسب ترین وسیله برای کوپل شدن با موتورهای الکتریکی هستند که در مجموعه شیبا صنعت در نسبت های مختلف عرضه می شوند جهت راهنمای انتخاب گیربکس می توانید به محصولات هم مراجعه کنید.

گیربکس خورشیدی (Planetary Gearbox)

گیربکس صنعتی خورشیدی بهترین انتخاب برای مواردی است که راندمان بالا مدنظر است. امروزه در صنایع سبک و سنگین برای کاهش و یا افزایش دور در صورت بالا بودن نسبت تبدیل و توان های بسیار بالا در فضاهای محدود و راندمان بالای گیربکس، از گیربکس خورشیدی استفاده می شوند.

چرخ دنده های خوشیدی با قابلیت استفاده در دورهای بالا و توان های بالا یکی از پرکاربرد ترین چرخ دنده ها در صنایع نوین معرفی شده اند این نوع چرخدنده ها در دو نوع تک استیج و یا چند استیج طراحی و تولید می گردد.در این نوع گیربکس ها امکان بدست آوردن دورهای ایده آل در محدوده بین 0.5 تا 800 دور در دقیقه قابل دستیابی می باشد. نسبت تبدیل در هر طبقه گیربکس بین 3 تا 7 متغیر است.

از مزایای بسیار مهم این گیربکس تنوع بالا در انواع ورودی خروجی است. این گیربکس ها دارای گشتاور خروجی بین 600 تا 400 هزار نیوتون متر هستند.در بسیاری از موارد که کاربران از گیربکس های صنعتی مختلفی استفاده کردند و دچار مشکلاتی از قبیل خرابی قطعات به دلیل بار ها و شوک های زیاد شده اند، پیشنهاد دادیم از موتور گیربکس خورشیدی استفاده کنند و شاهد بودیم که بسیاری از این مشکلات برطرف شده است.

این گیربکس ها قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر را دارند. اما در اکثر موارد بهترین انتخاب برای به کار گیری از موتور گیربکس های صنعتی هستند. یکی دیگر از مواردی که این گیربکس را از انواع دیگر آن متمایز کرده، این است که حتی سایز های پایین (گیربکس خورشیدی کوچک) نیز از جنس چدن ساخته می شود؛ به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی در کاربردهای مختلف دارد.

نتیجه

اگر در انتخاب نوع گیربکس خود ابهام دارید و قصد دارید بهترین گیربکس صنعتی را برای کاربرد خود انتخاب و خرید کنید،مطلب راهنمای انتخاب گیربکس به شما کمک می کند تا خریدی مناسب داشته باشید و با توجه به خصوصیات و کاربرد و عملکرد هرکدام از انواع گیربکس ها و بررسی مزایای آنها ، متناسب با سیستم کاربری خود یک انتخاب عالی را تجربه کنید.همچنین می دانید که در بعضی کارکردها یک گیربکس باید با الکتروموتور کوپل شود ، بنابراین برای تهیه الکتروگیربکس باید انتخاب مناسبی داشت که امیدواریم این مطالب راهنمای خوبی برای شما باشد.

مشاوران ما در شیبا صنعت شما را در این زمینه یاری می کنند ، پس در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی با کارشناسان مجموعه شیبا صنعت تماس بگیرید.

برای مقایسه قیمت ها می توانید لیست قیمت های انواع گیربکس صنعتی را مشاهده کنید :

شما چه نظری در رابطه با راهنمای انتخاب بهترین گیربکس صنعتی دارید؟ تجربیات خود را از طریق واتساپ با ما به اشتراک بگذارید.

زمان تقریبی خواندن : 9 دقیقه

برای هر چه بهتر شدن شیبا صنعت در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.
[آمار کل: 0 میانگین: 0]
نوشته قبلی

راهنمای خرید الکتروموتور- انتخاب الکتروموتور

نوشته بعدی

الکتروموتور ترمز دار چیست ؟انواع و کاربردهای الکتروموتور ترمز دار

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری

تماس تلفنی